Λατινικά Β' Λυκείου -
Σχεδιάγραμμα στην εισαγωγή
ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Η λατινική γλώσσα
-Λατινική=διάλεκτος
Λατίου, ινδοευρωπαϊκή
-Υπερίσχυσε
των άλλων διαλέκτων
-Οι
ομοιότητες οφείλονται: 1)κοινή καταγωγή, 2)δάνεια του ελληνικού αποικισμού,
3)κατάκτηση Ελλάδας από Ρωμαίους. Πρώτο δάνειο: αλφάβητο…
-Λιτή
& αγροτική, ελάχιστα γραπτά μνημεία ως τον 3ο αι. π.Χ.
Καλλιεργήθηκε από το 240 π.Χ., μετά τη «συνάντηση» με τους Έλληνες…
Η γένεση της ρωμαϊκής λογοτεχνίας
- μη αυτοφυής, παράγωγη ελληνικής
-240
π.Χ.: γενέθλιος χρονολογία, Λίβιος Ανδρόνικος διασκευάζει και μεταφράζει
ελληνικά έργα στα λατινικά
Εποχές της ρωμαϊκής λογοτεχνίας (-6ος αι.
μ.Χ.)
-«Αριστοκρατική» αξιολόγηση:
χρυσός αιώνας, αργυρός, χάλκινος…(-6ος αι. μ.Χ.)
-Περιγραφική
διαίρεση: α)προκλασική ή αρχαϊκή (-100 π.Χ.), β)κλασική (-14 μ.Χ.),
γ)μετακλασική (250 μ.Χ.), δ)Ύστερη αρχαιότητα (-6ος αι. μ.Χ.
-Ιστορικά
κριτήρια: α)δημοκρατική (-31 π.Χ.), β)Αυγούστεια (-14 μ.Χ.),
γ)αυτοκρατορική (-6ος αι. μ.Χ.)
Γενικά χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής λογοτεχνίας
-Στενή
συνάφεια με την ελληνική γλώσσα και γραμματεία
-(Κατοχή
δύο γλωσσών)
-Ελληνικά
πρότυπα γονιμοποιούν ρωμαϊκά ταλέντα
-Πρόσληψη
και ανταγωνισμός: δημιουργικός διάλογος
-Ανάμειξη
χρονικά διαφορετικών προτύπων
-Ιδιόρρυθμη
εξέλιξη λογοτεχνικών ειδών: κωμωδία (τελευταίο Ελλήνων) ωριμάζει πρώτο, έπος
(πρώτο Ελλήνων) ωριμάζει τελευταίο
-Αλλοιώνουν
ή μεταμορφώνουν τα ελληνικά είδη και παράγουν νέα, π.χ. ελεγεία, σάτιρα
-Προοδευτική
εξειδίκευση του ρωμαίου λογοτέχνη σε στενότερο ειδολογικό εύροςσυμφυρμός ειδών
-Συνεχής
καλλιέργειααισθητική αρτιότητα
-Η
ρωμαϊκή λογοτεχνία εκφράζει‑προβάλλει τον ιδιάζοντα ιδεολογικό πλούτο της
ρωμαϊκής κοινωνίας: πάτρια ήθη, υποδείγματα, πολιτεία, θρησκεία, οικογένεια...
-Στιβαρότητα,
λογική συντακτική οργάνωση, λιτότητα (φυσικά στοιχεία της λατινικής)+επίκτητα
καλολογικά στοιχεία
-κατάλληλη η λατινική για την
παγκόσμια πολιτισμική επικοινωνία, μεγάλος ο βαθμός ωριμότητάς της
Η εξέλιξη της ρωμαϊκής
λογοτεχνίας
Κλασική εποχή (100 π.Χ.‑14 μ.Χ.)
-Η
λατινική γλώσσα= διαμορφωμένη ήδη. Αρμονική σύζευξη μορφής και περιεχομένου
-Δημιουργική
κατάκτηση ελληνικών προτύπωνΟι ρωμαίοι καλλιτέχνες
ανταγωνίζονται έλληνες κολοσσούς: Κάτουλλος‑Καλλίμαχο, Κικέρων‑αττικούς ρήτορες
και φιλοσόφους, Βεργίλιος‑Όμηρο...
-Μετά
το 90 π.Χ.: εμφάνιση πολλών ταλέντωνέργα κλασικά
-2
τμήματα περιόδου: α)100‑40 π.Χ.: κικερώνειος λόγος,
πεζογραφία, β)40 π.Χ.‑14 μ.Χ.: υψηλή ποίηση
-Λογοτεχνική
αναγέννηση: με το «κίνημα των Νεωτέρων»: καλοδουλεμένα ποιήματα, σύντομα,
σκοτεινό και υπαινικτικό ύφος, εκλέπτυνση, λογιότητα: Λυρική και ελεγειακή
ποίηση, επύλλια, επιγράμματα
-Μετά
το θάνατο του Αυγούστου: έχει συντελεσθεί η πρόσληψη του ελληνισμού, αρχίζει ο
επιγονισμός
α. Οι χρόνοι του Κικέρωνα
-Δικτατορία
Σύλλα + δολοφονία Καίσαραπερίοδος κατακτήσεων, ερίδων...
-Ενδιαφέρον
για τη ρωμαϊκή ιστορία, συμμετοχή στα εσωτερικά τεκταινόμεναρητορικοί λόγοι, απογοήτευσηφιλοσοφική φυγή
-Αυτονόμηση
από τα ελληνικά πρότυπαπροσωπικές επιλογές και κατακτήσεις
σε όλα τα λογοτεχνικά είδη
Πεζογραφία
Μάρκος Τύλλιος Κικέρωνας (106‑44 π.Χ.)
-Μεγάλος
ρήτορας, πάνω από 100 λόγοι πολιτικοί και δικανικοί
-Θεωρητική
πραγμάτευση ζητημάτων ρητορικής
-Δημιουργός
φιλοσοφικών διαλόγων
-800
επιστολές
-Υπόδειγμα
λατινικού λόγου
Βάρων (1ος αι. μ.Χ.)
-Από
τους πιο καλλιεργημένους
-Δεινός
γνώστης της λατινικής γλώσσας
-600
βιβλία για ποικίλα θέματα
Αντίθετα
με τον Βάρωνα, οι υπόλοιποι εξειδικεύονται στην ιστοριογραφία
Ιούλιος Καίσαρ
-Απομνημονεύματα
-Καθαρά
και λιτά λατινικά
-Ύφος
Ξενοφώντα
Κορνήλιος Νέπως
-Ιστορική
βιογραφία (25 Ελλήνων και Ρωμαίων)
Σαλλούστιος Κρίσπος
-Θουκυδίδεια
ιστοριογραφία‑ιστορική μονογραφία: «Η συνομωσία του Κατιλίνα»
Ποίηση
-Ποιητική
συγκομιδή ποσοτικά λίγη, ποιοτικά τεράστια (sic)
Βαλέριος Κάτουλλος (84‑54 π.Χ.)
-Λυρική
και επιγραμματική ποίηση (116 ποιήματα)
-Πρώτη
κορυφαία ρωμαϊκή εκπροσώπηση
-Πηγή
έμπνευσης η Λεσβία= σύμβολο ερωτικής ποιητικής έμπνευσης
-Απαισιόδοξη
ερωτική ποίηση
Λουκρήτιος (96‑53 π.Χ.)
-Φιλοσοφικό
έπος: «Για τη φύση των πραγμάτων»
-Νεωτερικές
αρετές (-συντομίας), κοσμολογικό περιεχόμενο, κήρυγμα εναντίον της
δεισιδαιμονίας..., ύμνος στον έρωτα
Βάρων (1ος αι. μ.Χ.)
-Ψυχαγωγικές
και διδακτικές «Μενίππειες σάτιρες», συνδυασμός ποιητικού‑πεζού λόγου
β. Αυγούστειοι χρόνοι
-Παραγωγή
«κλασικών» προϊόντων
-Αύγουστος
και Μαικήνας (υπουργός «προπαγάνδας») υποστηρίζουν οικονομικά κορυφαία ταλένταστράτευση στο ιδεολογικό πρόγραμμα
του Αυγούστου: επιστροφή στο mos maiorum (πάτριο ήθος), ανασυγκρότηση του
κράτους
-ελευθερία λόγουρητορείας
-Κέντρο
βάρους στην ποίηση
-Οι
ποιητές συνδέονται μεταξύ τους
-Βεργίλιος:
ηρωικό και διδακτικό έπος, ποιμενικό ειδύλλιο
-Οράτιος:
λυρική δημιουργία
-Τίβουλλος, Προπέρτιος, Οβίδιος:
ελεγεία
Πόπλιος Βεργίλιος Μάρων (70‑19 π.Χ.)
-Εθνικός
ποιητής Ρωμαίων ο Βεργίλιος
-«Αινειάδα»:
κλασικό έργο, καλλιμαχικός συνδυασμός Ιλιάδας‑Οδύσσειας, εθνικό έπος Ρωμαίων
-Θέμα:
αναχώρηση Αινεία, περιπλανήσεις, εγκατάσταση στο Λάτιο
-«Εκλογές»:
πρότυπο ο ελληνιστικός Θεόκριτος
-«Γεωργικά»:
πρότυπο ο αρχαϊκός Ησίοδοςυπηρετούν την πρόθεση του Αυγούστου
για ενίσχυση της υπαίθρου
-Επηρεάζει
αναρίθμητους μεταγενέστερους, γίνεται πρότυπο
Κόιντος Οράτιος Φλάκκος (65 π.Χ.‑8 μ.Χ.)
-Τολμητίας
των λέξεων
-Μετέφερε
«Αιολικό άσμα» στη Ρώμη
-«Επωδοί»:
πρότυπο ο ιαμβογράφος Αρχίλοχος
-«Ωδές»:
πρότυπα οι λυρικοί
-«Σάτιρα» (Sermones):
ωρίμανση
-«Ποιητικές
επιστολές»: καθιερώνεται ως κλασικό ποιητικό είδος
-Του
ανατίθεται η σύνθεση του Ύμνου της Εκατονταετίας για την επίσημη έναρξη της
«Pax Augusta» (Αυγούστειας Ειρήνης)
-Ευάριθμα
και σύντομα ποιήματα, κομψοτεχνήματα ποιητικής μικροτεχνίας
Τίβουλος (50‑19 π.Χ.), Προπέρτιος (50 π.Χ.‑γέννηση του
Χριστού), Οβίδιος (43 π.Χ.‑17 μ.Χ.)
-Μεταμόρφωσαν
πλήρως την ελληνική ελεγεία, την οδήγησαν σε τέτοιο ύψος«προκαλούν» τους Έλληνες
-Εμπνέονται
απ’ τη «λεπταλέη Μούσα» και από τις αγαπημένες τους (με ψευδώνυμο)
-Λογοτεχνική
σύμβαση με γνήσιο βίωμα
-Τίβουλος:
καθαρός και κομψός
-Προπέρτιος:
Πρωτότυπος, σκοτεινός και σύγχρονος
-Οβίδιος:
Πνευματώδης και ελευθερόστομος. Επινόησε και καλλιέργησε νέα ποιητικά είδη:
ποιητική μυθολογική επιστολή, καλλωπιστικό έπος, «αιτιολογικό» εορτολόγιο,
ποίηση της εξορίας, μυθολογική αντι‑Αινειάδα, Μεταμορφώσεις
Τίτος Λίβιος (59 π.Χ.‑17 μ.Χ.)
-Πεζογραφική
παρουσίαση της ιστορικής διαδρομής της Ρώμης απ’ την ίδρυσή της
-Κεντρικά
νοήματα: mos maiorum (πάτριο ήθος), pietas (ευσέβεια), virtus (αρετή)
Βιτρούβιος
-Επιστήμονας
λογοτέχνης
-«Για
την αρχιτεκτονική»: προχωρημένες αρχιτεκτονικές γνώσεις και ευαισθησίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου