Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024

Ξενοφώντας Ελληνικά, 2, 21-23

 

ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, ΒΙΒΛΙΟ 2, ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2, παρ.21-23

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Κι ο Θηραμένης και οι πρέσβεις που ήταν μαζί του, μετέφεραν αυτά στην Αθήνα. Ενώ λοιπόν έμπαιναν στην πόλη, πολύς κόσμος τους περικύκλωνε, επειδή φοβούνταν μήπως είχαν επιστρέψει άπρακτοι. Γιατί δεν χωρούσε άλλη αναβολή, εξαιτίας του πλήθους όσων χάνονταν από την πείνα. Έτσι, την επόμενη μέρα οι πρέσβεις ανακοίνωναν με ποιους όρους οι Λακεδαιμόνιοι θα έκαναν την ειρήνη. Και ο Θηραμένης αγόρευε εξ ονόματός τους (δηλ. των Λακεδαιμόνιων),λέγοντας ότι τάχα πρέπει να πεισθούν από τους Λακεδαιμόνιους και να γκρεμίσουν τα τείχη. Παρόλο όμως που κάποιοι έφερναν αντίρρηση σ’ αυτόν και πολύ περισσότεροι (τους) επιδοκίμαζαν, αποφασίστηκε να δεχτούν την ειρήνη. Ύστερα από αυτά, και ο Λύσανδρος κατέπλεε στον Πειραιά και οι εξόριστοι επέστρεφαν στην πατρίδα και τα τείχη γκρέμιζαν, ενώ αυλητρίδες έπαιζαν τον αυλό με μεγάλη προθυμία, επειδή νόμιζαν ότι εκείνη ήταν η πρώτη μέρα της ελευθερίας στην Ελλάδα.

1.  ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1.      Στο απόσπασμα αυτό υπάρχει μια σκηνή που χαρακτηρίζεται από δραματική ένταση. Να την εντοπίσετε και να την σχολιάσετε.

2.      Γιατί κάποιοι από τους Αθηναίους αντέδρασαν στους όρους που ανακοίνωσε ο Θηραμένης; Γιατί οι περισσότεροι συμφωνούσαν;

3.      Ποιος ο ρόλος του Θηραμένη στο τελικό στάδιο υπογραφής της συμφωνίας;

4.      Ποιοι ήταν οι λόγοι που ανάγκασαν τον αθηναϊκό λαό-σχεδόν στο σύνολό του-να δεχθεί τους επαχθείς όρους της ειρήνης;

5.      ΄Όπως μας παραδίδει ο Λυσίας (Κατά Ἐρατοσθένους) ο Θηραμένης, μετά την επιτυχημένη αποστολή του, αντιμετωπίστηκε από τους Αθηναίους σαν ήρωας. Πώς κρίνετε στο θέμα αυτό τους Αθηναίους από τη μια και τον Θηραμένη από την άλλη;

6.      Πώς κρίνετε το γιορταστικό και εύθυμο κλίμα με το οποίο άρχισε το γκρέμισμα των τειχών, ο πιο επαχθής όρος της ειρήνης;

7.      Ποια χαρακτηριστικά της γραφής του Ξενοφώντα συναντάμε στις παραγράφους αυτές;

8.      «νομίζοντες ἐκεἰνην τἠν ἡμέραν τῇ Ἐλλάδι ἄρχειν τῆς ἐλευθερίας». Επαληθεύτηκαν οι προσδοκίες των Αθηναίων; Διαβάστε την επόμενη ενότητα και απαντήστε.

9.  Ποια πρόσωπα εμπλέκονται στα γεγονότα που αναφέρονται στις &21-23, σε ποιες ενέργειες προβαίνουν και πώς τα χαρακτηρίζετε  γι αυτές  τις ενέργειες;

10. « Εἰσιόντας……τῶ λιμῶ» Ποια αξία αποκτά ως προς την εξιστόρηση των γεγονότων η χρήση στο χωρίο αυτό από τον Ξενοφώντα πολλών ρηματικών τύπων που δηλώνουν διάρκεια;

11. Ποια εντύπωση προκαλεί στους αναγνώστες ο τρόπος με τον οποίο αφηγείται ο Ξενοφών την παράδοση της Αθήνας στους Σπαρτιάτες και την κατεδάφιση των τειχών; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

12.  «Ολόκληρο το απόσπασμα κυριαρχείται από διπλωματική/διαπραγματευτική δραστηριότητα.» Ποια στοιχεία το αποδεικνύουν αυτό;

13.  Τι ήταν, κατά τη γνώμη σας,  τελικά αυτό που οδήγησε την υπερδύναμη της εποχής σε αυτή την εξευτελιστική σύμβαση ειρήνης;

14. Να χωρίσετε το κείμενο σε ενότητες και να δώσετε ένα σύντομο τίτλο στην καθεμιά.

2.  Γραμματικές ερωτήσεις - ασκήσεις

1. Να ξαναγράψετε τις παρακάτω προτάσεις μεταφέροντας τους ρηματικούς τύπους στο γ΄ ενικό του ενεστώτα οριστικής και αλλάζοντας κατάλληλα όσα από τα υποκείμενα είναι αναγκαίο:

·      οἱ πρέσβεις ἐπανέφερον ταῦτα εἰς Ἀθήνας

·      τῇ δ' ὑστεραίᾳ ἀπήγγειλον οἱ πρέσβεις

·      Λύσανδρός τε κατέπλει εἰς τὸν Πειραιᾶ

τὰ τείχη κατέσκαπτον

 

2.  Να συμπληρώσετε τους άλλους βαθμούς του επιθέτου στον ίδιο τύπο:

Θετικός

Συγκριτικός

Υπερθετικός

πολύς

 

 

πολλῇ

 

 

 

πλειόνων

 

 

3. Να εντοπίσετε τα συνηρημένα σε -έω, -ῶ ρήματα των §§ 22-23 και να γράψετε για το καθένα από αυτά: α) το β΄ ενικό και πληθυντικό πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις του ενεστώτα της ίδιας φωνής, β) το απαρέμφατο και τη μετοχή του ενεστώτα της ίδιας φωνής. (Οι μετοχές να γραφούν στην ονομαστική ενικού και στα τρία γένη).

4. Να γραφεί το β΄ ενικό και πληθυντικό πρόσωπο της προστακτικής του ενεστώτα, του αορίστου και παρακειμένου των ρηματικών τύπων: νομίζοντες, ἄρχειν.

 

 

Προστακτική

 

Ενεστώς

Αόριστος

Παρακείμενος

νομίζοντες

 

 

 

 

 

 

 

ἄρχειν

 

 

 

 

3.  Συντακτικές ερωτήσεις - ασκήσεις

1. . Η σύνταξη του Ξενοφώντα στο απόσπασμα αυτό είναι απλή και παρατακτική ή πολύπλοκη και υποτακτική; Να ληφθεί υπόψη και ο αριθμός των δευτερευουσών προτάσεων καθώς και οι σύνδεσμοι που χρησιμοποιούνται για τη σύνδεση των προτάσεων.

2. Να δώσετε δύο μεταφραστικές εκδοχές για τα χωρία:

α) « είσιόντας δ ΄ αὐτούς»

β) «δια το πλῆθος των άπολλυμένων»

4.  Λεξιλογικές - Σημασιολογικές ασκήσεις

 1.Να εξηγήσετε τη σημασιολογική διαφορά που έχουν οι λέξεις της αρχαίας ελληνικής:  λιμός, λοιμός.

2. λέγω, χρή, περιαιρῶ (τὰ τείχη), νομίζω: Να γράψετε συνώνυμα στην αρχαία ελληνική για κάθε λέξη που δίνεται.

3. ἀπαγγέλλω: Να σχηματίσετε σύνθετα ρήματα με το ρ. ἀγγέλλω και τις προθέσεις ἀνά, κατά, ἐκ (ἐξ), παρά, πρό + ἀνά και να γράψετε με αυτά σύντομες φράσεις στη νέα ελληνική.

4. Να συσχετίσετε ετυμολογικά τις παρακάτω λέξεις με λέξεις του κειμένου: διάγγελμα, συνήγορος, ευπειθής, προαίρεση, χρειάζομαι, πλειοψηφία, δοξασία, αρχικός, ακτοπλοΐα.

5.. Με ποιες λέξεις του κειμένου έχουν ετυμολογική συγγένεια οι παρακάτω λέξεις: χυτός, πληθώρα, πίστη, ελεύθερος, αρχηγός, χώρος, χυμός, έμπρακτος, χρήσιμος, εισιτήριο, πλεονασμός, δόγμα, συναυλία. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου