Τετάρτη 2 Απριλίου 2014

ΕΚΘΕΣΗ Α ΛΥΚΕΙΟΥ ( ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ)

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Τύποι οικογένειας
Πυρηνική οικογένεια: Η σημερινή μορφή οικογένειας (στις Δυτικές κοινωνίες). Απαρτίζεται από γονείς και παιδιά και υπάρχει ισότητα μεταξύ των μελών της.
Μονογονεϊκή οικογένεια: Αποτελείται από τον έναν από τους δύο γονείς, πατέρα ή μητέρα και τα παιδιά.

Η αξία της οικογένειας

1)   Προσφορά τροφής, ασφάλειας, αγάπης, στοργής, , γαλήνης, ηρεμίας απαραίτητων στοιχείων για την ισορροπημένη ανάπτυξη του ατόμου και την κοινωνική του εξέλιξη.
2)   Συμβολή στη διαδικασία κοινωνικοποίησης μέσω της καλλιέργειας κοινωνικών αρετών, όπως ενδυνάμωση συλλογικότητας και συνεργασίας, ανάληψη ευθυνών, τήρηση κανόνων, ενεργοποίηση και αγωνιστική δράση.
3)     Χώρος μάθησης, πνευματικής αναζήτησης, προβληματισμού, ανταλλαγής απόψεων, διαλόγου και διεύρυνσης των νοητικών οριζόντων.
4)  Φορέας ηθικής διάπλασης με τη μετάδοση ηθικών αξιών, όπως η εντιμότητα, η αξιοπρέπεια, η ελευθερία, η δικαιοσύνη , η αλήθεια.
5)   Παράγοντας εμπέδωσης των δημοκρατικών αρχών, όταν οι αποφάσεις λαμβάνονται συλλογικά, επικρατεί ο διάλογος και η ισοτιμία. Επίσης, όταν προωθεί την ανεκτικότητα και τον σεβασμό στο διαφορετικό είτε απέναντι σε άτομα είτε απέναντι σε λαούς σφυρηλατώντας ταυτόχρονα την οικουμενική συνείδηση στο πλαίσιο των σημερινών πολυπολυτισμικών κοινωνιών.
6)    Συντήρηση και διαιώνιση ηθών, εθίμων, παραδόσεων, ενίσχυση φιλοπατρίας και εθνικού φρονήματος.
7)   Ανάδειξη κλίσεων  και δεξιοτήτων των παιδιών, επαγγελματικός προσανατολισμός.
8)     Επαφή με την τέχνη και τον αθλητισμό, παροχή ερεθισμάτων για ενασχόληση με δημιουργικές μορφές ψυχαγωγίας.
9)    Διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης, μέσω της λειτουργίας των γονέων ως προτύπων και της ανάδειξης της αξίας της φύσης.

Αιτίες κρίσης Οικογενειακού θεσμού
 1) Η βαθμιαία συρρίκνωση των παραδοσιακών λειτουργιών της οικογένειας (αγωγή, περίθαλψη).
2)  Η επικράτηση του ατομικισμού και της ιδιοτέλειας και η απώλεια του συλλογικού πνεύματος στην οικογενειακή εστία.
3) Οι έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητας, οι πιεστικές συνθήκες ζωής, η σωματική καταπόνηση αλλά και η έλλειψη ελεύθερου χρόνου επιβαρύνουν την ψυχοσύνθεση των μελών της οικογένειας και υπονομεύουν την ουσιαστική επικοινωνία τους.
4)      Η απεξάρτηση των νεαρών μελών λόγω σπουδών ή επαγγελματικής δραστηριότητας.
5)   Η ανατροπή των παραδοσιακών ρόλων και των οικογενειακών στερεοτύπων με τη νομική εξίσωση των δύο φύλων και την οικονομική χειραφέτηση της γυναίκας.
6)  Η προσκόλληση στα τεχνολογικά επιτεύγματα (τηλεόραση, διαδίκτυο) οδηγεί στην απομόνωση, ενώ η προβολή αρνητικών προτύπων στον ιδεολογικό αποπροσανατολισμό των παιδιών.
7)    Οι υλιστικές προτεραιότητες και η καταναλωτική νοοτροπία που δίνουν στις σχέσεις τη μορφή εμπορικών συναλλαγών.
8)      Το χάσμα γενεών και η ιδεολογική διάσταση ανάμεσα σε γονείς και παιδιά.
9)    Η ελευθεριότητα των σχέσεων και η υποτίμηση της αξίας της αγάπης και της συζυγικής πίστης.
10)   Η δημιουργία οικογένειας χωρίς να προηγηθεί ώριμη σκέψη και  να έχει υπολογιστεί σωστά το μέγεθος των ευθυνών.
11)   Τα οικονομικά προβλήματα και η δυσκολία επιβίωσης  που δημιουργούν κλίμα έντασης και πυροδοτούν συγκρούσεις.
12)   Η υποκριτική συμπεριφορά των γονιών, η έλλειψη κατανόησης, η καταπίεση, ο υπερπροστατευτισμός ή ο άκρατος φιλελευθερισμός.

Προτάσεις αντιμετώπισης της κρίσης
1) Συνειδητοποίηση από μέρους των μελών της οικογένειας της αναγκαιότητας του διαχρονικού θεσμού α) με συναίσθηση της βαρυσημαντότητας του έργου από πλευράς γονέων.   β) με  οριοθέτηση από τους νέους των δικαιωμάτων αλλά και των υποχρεώσεων τους.
2) Επαναπροσδιορισμός αξιών του σύγχρονου ανθρώπου.Απομάκρυνση από την ευδαιμονιστική αντίληψη που εκτρέφει τον ατομικισμό και οδηγεί στην παραμέληση των οικογενειακών υποχρεώσεων.
3) Καλλιέργεια ισότιμου διαλόγου και αποβολή του πνεύματος αντιπαλότητας.
4) Σημαντικός ο ρόλος των συνιστωσών της κοινωνικοποίησης και κυρίως της παιδείας:
ðπνευματική καλλιέργεια:απαλλάσσει από αναχρονιστικές αντιλήψεις και στερεότυπα για τους κοινωνικούς ρόλους  στα πλαίσια της οικογένειας.
ðανάπτυξη κοινωνικών αρετών ( συλλογικότητα, αλληλοσεβασμός, κτλ)
ðανάπτυξη ηθικών αρετών  ( εντιμότητα, ειλικρίνεια, κτλ) που θα ενισχύσουν το ηθικό υπόβαθρο στο οποίο θα δομηθεί η συμπεριφορά των μελών της οικογένειας.
5) Η πολιτεία θα συμβάλει  με παροχή κινήτρων στους νέους για συγκρότηση οικογένειας ( οικονομική ενίσχυση, εργασιακή απασχόληση κτλ)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου